mandag den 12. september 2011

Succes oplevelsen

Succes oplevelsen.
En af de vigtigste ting at opleve i ens eget liv er succes oplevelser...
Det er netop en sådan oplevelse jeg her vil fortælle om. Jeg arbejdede i en institution i min hjemby og da jeg en tirsdag aften efter en temmelig hård og lang dag kommer på arbejde, bliver jeg mødt af institutionens evigt glade børn og unge. De er fyldt med energi og begynder straks at overfalde mig med snak, ”Thomas må vi få en boldt ud?”, ”Thomas vil du med ind og spille left 4 Dead?”. ja alle mulige aktiviteter bliver der sat gang i, der er børn der hygger sig på boldbanen med en kollega og jeg selv bliver overtalt til at spille computer med børnene. ’
Efter en times spil på computeren overtager jeg jobbet i baren, der er ikke rigtig nogen udover mig selv og en lille gruppe drenge ved poolbordet, derudover er der en af de ældre piger. Jeg indleder en snak med hende om musik (hvilket jeg ved hun kan lide) og spørger hvordan det går med hendes guitar øvelser, snakken fortsætter i et stykke tid, vi snakker om vores ynglings bands og vi kan overhovedet ikke blive enige om hvad der er god musik og hun griner af mig og mit dumme rock musik. Jeg spørger om hun ikke kunne tænke sig at spille en sang til en grill-aften som institutionen afholder senere samme måned, hun skifter hurtig kulør i hovedet og bliver genert, prompte bliver det til et ”nej Thomas det tør jeg sku da ik!”. vi snakker lidt frem og tilbage omkring det at synge for en masse mennesker og får hende overtalt til måske bare at øve sig derhjemme på en sang, og derefter senere at overveje om hun ville synge sangen til grill-aftenen, jeg får hurtig fornemmelsen af at hun bare acceptere for at komme hurtigt videre til et andet emne. Aftenen fortsætter og slutter som den plejer med en masse trætte børn, glade men trætte.
Det viser sig faktisk at pigen fra klubben har taget udfordringen på sig og øver sig derhjemme hver dag, vi aftaler at hun tager sin guitar med hen på institutionen og spiller sin sang for mig. Jeg bliver dybt overrasket over hvor godt hun faktisk synger, og opfordrer hende på det kraftigste til at synge sin sang til vores grill-aften, sangen hun havde valgt var ”let it be” skrevet og spillet af The Beatles. Hun tøver men siger efter en længere snak at hun gerne vil gøre forsøget og jeg tænker ”yes!”, jeg var ikke i tvivl om at det ville blive godt. Resten af aftenen øver vi sangen sammen.
På selve aftenen er der mange børn og unge som er mødt op, alle hygger sig, min kollega står og laver steaks, pølser og brød ved vores store udendørs grill, jeg selv stiller op til koncert. Mikrofoner, forstærker, guitar etc. Alt er klart og alle samler sig for at hører koncerten, en af mine kolleger spiller et par sange først og derefter er det blevet tid. En meget genert pige ses gå op til guitaren og sætte sig ned, der er en rum tid i stilhed og jeg bliver ærligt talt en smule nervøs for at hun havde fortrudt? Idet tanken vokser spiller hun sin første akkord og jeg ånder lettet op. Lyden var god, nogle begyndte at synge med! Man kunne bare se hvordan hun fik mere og mere mod på sangen og det hele gik bedre og bedre. Aldrig har jeg set hende så stolt som da hun gik ned fra den scene.
Dette var ikke mindst en succes oplevelse for mig og en jeg aldrig vil glemme, men en kæmpe succes oplevelse for pigen som fortællingen omhandler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar