Serviceloven og Dagtilbudsloven – lovgrundlag for det pædagogiske arbejde
Gruppearbejde
1. Find lovgrundlaget for jeres pædagogiske tilbud i henholdsvis lov om social service og dagtilbuddet.
2. Hvad er målet med tilbuddet og hvilket / hvilke dilemmaer kan I få øje på?
Lov om folkeskolen/SFO:
1. Folkeskolens struktur og indhold til og med 9.klasse
§ 1
§ 3 stk.2
§ 4 stk.2
§ 12 stk.2
Bkg. (bekendtgørelse) om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
s. 305 § 1
2. Formålet med specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse med de krav, der er angivet i folkeskoleloven, herunder at eleverne ved skolegangens ophør har forudsætninger for fortsat uddannelse, erhvervsmæssig beskæftigelse eller anden beskæftigelse.
Dilemmaer:
De nuværende pædagoger ville gerne at der var råd til at der var flere specialuddannede pædagoger ansat i SFO’en. (økonomi)
Børnene har meget forskellige behov à tage hensyn til hvert barn. (tid)
Tillid – kontrol.
Børnene skal gerne behandles individuelt, men der er også brug for faste ramme for alle.
Fysisk/verbal magtanvendelse?
Ved problemer à gribe ind nu eller vente 2 min?
Man placerer børn med særlige behov sammen, i stedet for at blande dem med ”normale” børn, selvom man gerne vil have dem integreret i samfundet på lige fod med andre. De lærer ikke at omgås andre mennesker.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar