fredag den 23. september 2011

Serviceloven og Dagtilbudsloven – lovgrundlag for det pædagogiske arbejde

Gruppearbejde

1. Find lovgrundlaget for jeres pædagogiske tilbud i henholdsvis lov om social service og dagtilbuddet.

2. Hvad er målet med tilbuddet og hvilket / hvilke dilemmaer kan I få øje på?

Lov om folkeskolen/SFO:

1. Folkeskolens struktur og indhold til og med 9.klasse

§ 1

§ 3 stk.2

§ 4 stk.2

§ 12 stk.2

Bkg. (bekendtgørelse) om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

s. 305 § 1

2. Formålet med specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse med de krav, der er angivet i folkeskoleloven, herunder at eleverne ved skolegangens ophør har forudsætninger for fortsat uddannelse, erhvervsmæssig beskæftigelse eller anden beskæftigelse.

Dilemmaer:

De nuværende pædagoger ville gerne at der var råd til at der var flere specialuddannede pædagoger ansat i SFO’en. (økonomi)

Børnene har meget forskellige behov à tage hensyn til hvert barn. (tid)

Tillid – kontrol.

Børnene skal gerne behandles individuelt, men der er også brug for faste ramme for alle.

Fysisk/verbal magtanvendelse?

Ved problemer à gribe ind nu eller vente 2 min?

Man placerer børn med særlige behov sammen, i stedet for at blande dem med ”normale” børn, selvom man gerne vil have dem integreret i samfundet på lige fod med andre. De lærer ikke at omgås andre mennesker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar