torsdag den 6. oktober 2011

Begreber

Habitus: Vi handler ofte på baggrund af vores habitus, som er det vi har med os fra vores familie og opvækst - vores bagage, så at sige. Det er vores sociale skelet: De mønstre vi er vokset op i og de rammer vi er vant til, er omkring os. 


Kilde: Selvskrevne noter fra IIS-undervisningen.




Social arv: Er et menneskes overtagelse af viden, holdninger og personlighedstræk fra forældrene gennem opvæksten. Begrebet anvendes hyppigst i betydningen "negativ" social arv, hvor børn viderefører og bliver bærere af de samme belastende livsomstændigheder og reaktionsmønstre som forældrene.Begrebet er skabt af den svenske børnepsykiater Gustav Jonsson (1907-94). Undersøgelser har som en af mulighederne for at bryde den sociale arv peget på vigtigheden af at have stabile kontakter til andre som alternativ til det belastede opvækstmiljø.

Kilde: Den Store Danske


Hvad er en indberetning?:
(Der skal altid foretages indberetning af magtanvendelse - både den tilladte og den ikke tilladte. Formålet:  Man har indberetninger for at holde øje med institutionerne - om alt er som det skal være. Tilsynsmyndigheden kan vurdere om der findes et behov for at kontrollere steder med mange indberetninger - og om der er tale om specifikke personer. )

Afsnit VII
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
Kapitel 24 - Magtanvendelse - børn & unge:
§123 stk. 4, Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af tilbuddet til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. §148 a, regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet fører tilsyn med, jf. §5, stk. 7, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer opholdskommunen, jf. §9 a, i lov om retssikkerhed og administration på det socialområde om indberetning. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler og magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf.

Kilde: Pædagogisk lovsamling 2012, 11. udgave, Erik Jape, Frydenlund

Proceduren:
Proceduren for en indberetning af magtanvendelse; tilladt som ikke tilladt, sker via et indberetningsskema.
Efter episoden tager personalet sig af hinanden - via personalemøde lige efter episoden, eventuelt om der skal bruges krisepsykolog (alt afhængigt af tilfældet, jf. kilden). Herefter tages en samtale med barnet (igen, alt afhængigt af alder jf. kilden). Der indsendes et indberetningsskema, hvorefter at forældre og kommunens sagsbehandler bliver kontaktet og orienteret om magtanvendelsen og episoden.

Indholdet:
Indberetningen sker via et skema - se eksempel:
Det indeholder navn, adresse, CPR-nummer på barnet, hvilken type magtanvendelse er der brugt, hvilken institution, tid og sted. Informationerne om episoden 'skæres ud i pap' - alt lige fra fysiske rammer til psykiske oplevelser. 


De 3 P’er:
Privat: Du skal ikke tage arbejdet med hjem --> Vedkommer kun dem vi selv inviterer. Vi bevæger os i en risikozone --> Meget følelsesmæssig og sårbar. Det er den psykiske bagage; oplevelser, traumer, successer, mv.

Personligt: Fortæller lidt om sig selv, men ikke gå i dybden; så går det over og bliver privat  Interesse for brugeren. Hvis man kun er personlig, mangler man professionelle distance og fagligheden. Vores personlighed; måden at agere på, mv.

Professionelle: Det er udelukkende faglighed. Hvis du kun er professionel, skaber et en distance overfor brugeren og en selv. Derfor er det vigtigt at tage det personlige med ind. Bevidst træne det professionelle overblik - for derved at undgå indblanding af for meget personligt. Dette skaber en bedre konflikthåndtering.

Reflektion er alfa-omega. Det er vigtigt, at lære at adskillige den professionelle del fra den private del af ens person.


Eksempler på de 3 p'er:
Privat: Da Kenneth har fået meddelelsen fra Anette omkring et møde den efterfølgende dag. Her kan Kenneth ikke lade det ligge og bliver ved med at spekulere: Han tager arbejdet med hjem.

Personligt: Kenneth er meget personlig igennem hele fortællingen; blandt andet da han sætter sig hos Maria og interesserer sig i hendes tegning, da han skubber Peter væk og da han har et ønske om at undskylde overfor Peter til sidst.

Professionelt: Kenneth er ikke professionel i fortællingen. Han lader sin personlighed styre rigtig meget. Som ovenstående beskrevet, er det også vigtigt at have det personlige med sig, men ligeledes er det vigtigt at have trænet og styrket sin professionalitet, således han kunne have håndteret konflikten mellem Maria og Peter anderledes. 

3 pædagogfaglige begreber:

Social arv: Det er benyttet i vores personkarakteristik af Maria.

Det fælles 3.: Dette ses i fortællingens begyndelse, hvor børnene er samlet om Fifa-spillet og om at tegne. Der skabes også et fælles 3. for Maria og Kenneth, da de sidder ved tegnebordet. 

Habitus: Dette er i særdeleshed ment på Maria, som man ser i fortællingens begyndelse, er meget indelukket og sidder for sig selv. Dette er hendes 'bagage' fra fortiden, hvor hun blev mobbet og hendes forældre.

Anerkendelsespædagogik: Dette vil Anette højst sandsynligt gøre brug af under mødet med Peter og hans forældre. Hun vil anerkende Peters følelser i forbindelse med episoden, men samtidig gøre det klart at hun ikke anerkender hans opførsel. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar